
New Zealand Sociology 
2026, Vol. xx, No. x, 1–15 (online first). https://www.nzsociology.nz/index.php/nzs/article/view/208 

  1 

 
Flak On the Frontline: How Dissent was Suppressed in 

Early-Neoliberal Aotearoa 
 

Barnaby Watts* 
 

Abstract 
In April 1990, an episode of the TVNZ current affairs programme Frontline which criticised the Fourth 
Labour Government’s close relationship with big business, became the centre of an extraordinary 
scandal. Its makers were the target of fierce flak, as TVNZ was sued by the incumbent prime minister 
and three other cabinet ministers, whilst the Broadcasting Standards Authority upheld complaints made 
by Treasury and the New Zealand Business Roundtable. This article considers this episode to be a 
critical and overlooked flashpoint in the history of neoliberalism in Aotearoa, as it demonstrates how 
contestation in the media was a crucial ideological dimension of class struggle during the inception of 
the neoliberal regime. Using a Marxist theoretical framework, this article details how the early 
proponents of neoliberal reform marginalised dissent. It also outlines how a Marxist approach is needed 
in order to produce a more systematic critique of government–business relations, as the programme’s 
relatively unsophisticated analysis made it an easier target for the backlash it received.  
 
Keywords: neoliberalism; New Zealand politics; Marxism; Fourth Labour Government; media; flak 

 
 
 
Introduction 
On 29 April 1990, Television New Zealand (TVNZ) broadcast “For the public good” (FTPG), an episode 
of the Sunday night current affairs programme Frontline. It attained a near-instant status of infamy: the 
acting leader of the opposition said its allegations “could make the Watergate scandal look like a Sunday 
School picnic” (NZPA, 1990a, p. A3); two days after it aired, the Prime Minister compared it to a work of 
Nazi propaganda (Collins, 1990a); in less than a month, TVNZ was facing defamation lawsuits from an 
assortment of the country’s most powerful people and half of its news staff were on strike (McLeod, 1990, 
p. 89; NZPA, 1990c); its executive producer has not worked in Aotearoa as a journalist since (Hager, 2008, 
para. 34; Jesson, 1992, p. 4; Young, 2007, para. 6); and another journalist would later say the “episode 
forever changed the face of news and current affairs broadcasting in New Zealand” (Wallington, 2015, 
para. 19). FTPG was primarily concerned with the close links between the then-incumbent Fourth Labour 
Government (FLG) and the highest echelons of Aotearoa’s business community. It scrutinised the massive 
donations that Labour received from businesspeople in their successful 1987 reelection campaign, drawing 
a link between this support and the privatisation of state-owned assets which followed shortly thereafter, 
with many of these purchased by those same wealthy supporters (McLaughlin, 1990). For some, it was a 
sensationalist conspiracy which seriously violated journalistic ethics. For others, it was a biting critique of 
the powerful interests then in the midst of reshaping Aotearoa’s political economy.  
 This article aims to make a novel contribution to the Marxist and other critical literature that details 
the historic shift towards neoliberalism in Aotearoa. Much of the existing literature takes place on a high 
level of abstraction, focused largely on the broad political-economic contours of neoliberal reform (Kelsey, 
1995; Roper, 2005). This article, however, focuses on one particularly illuminating incident of these years: 

 
* Barnaby Watts is a PhD candidate in the Tōrakapū | Politics Department at Ōtākou Whakaihu Waka | University of Otago.  

Email: barnaby.watts@postgrad.otago.ac.nz 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

2 

the scandal surrounding FTPG. Though it based its analysis on a shallow understanding of ‘corruption’, 
FTPG scrutinised matters of central importance in Aotearoa’s political economy: government–business 
relations, corporatisation, privatisation and the democratic process. This meant its critique of the FLG was 
met with fierce backlash by the most powerful proponents of neoliberal reform: cabinet ministers, business 
executives and Treasury officials. Thus, through a careful analysis of this scandal, it is possible to understand 
how contestation over media portrayals of the FLG’s reforms was a crucially important, but hitherto 
understudied, ideological dimension of the class struggle for and against neoliberalism. Marxists understand 
the introduction of neoliberalism as a capitalist-class counter-offensive and response to the upsurge in 
working-class struggle and prolonged economic crisis of the 1970s. The introduction of any new political-
economic regime, particularly one that centrally involves an assault on the standard of living of workers, 
requires ideological legitimation. This meant that it was incumbent upon the FLG and its allies to suppress 
and marginalise the dissent that FTPG expressed—an endeavour aided by the programme’s relatively 
simplistic critique of the Government’s conduct. FTPG, somewhat astonishingly, is still subject to legal 
restrictions more than 35 years after it aired, which makes it extremely difficult to access and further 
demonstrates the value of analysing its broadcast in detail. Although FTPG has been discussed by a range 
of authors in varying levels of detail (Burke, 1992, p. 81; Jesson, 1992; Kelsey, 1993, p. 141), it has never 
been subject to the level of analysis or critique attempted here. Because neoliberalism remains the dominant 
political-economic paradigm (Roper, 2024)—and because the hegemony of this paradigm was consolidated 
shortly after FTPG’s broadcast with the election of the Fourth National Government and their 
intensification of neoliberal reform—the study of its history and how its early proponents marginalised and 
suppressed dissent is highly relevant for an understanding of present-day Aotearoa. 

The furore surrounding FTPG will be analysed in three sections: the first situates its broadcast in 
the history of neoliberal change in Aotearoa up to that point and surveys the political economy of the media 
at the time; the second focuses on the broadcast of, and immediate backlash to, FTPG; and the third 
presents a Marxist critique of FTPG, demonstrating how the programme’s flaws and somewhat 
unsophisticated critique provided a pretext for its subjects to effectively discredit it. 

 

Neoliberalism and the media in Aotearoa 
Marxists generally understand neoliberalism as a capitalist-class offensive that sought to overcome the social 
and economic crises that plagued advanced capitalist countries in the 1970s (Harvey, 2005). Harvey (2005, 
p. 2) defines neoliberalism as “a theory of political economic practices that proposes that human well-being 
can best be advanced by liberating individual entrepreneurial freedoms and skills within an institutional 
framework characterized by strong private property rights, free markets, and free trade”. Bevins (2023, 
pp. 30–31), in a non-Marxist but nevertheless complementary definition, argues that neoliberalism 
functions at three levels: globally, it “impose[s] limits” on what states can do to break with free-market 
orthodoxy; nationally, it seeks a weakening of the welfare state and promotes the dominance of markets; 
and individually, it encourages people to see themselves as autonomous individuals, “maximizing, 
optimizing, hustling … rather than existing as part of any community”. In an Aotearoa context, Roper 
(2005, p. 192) summarises the Marxist view, saying, “The [Fourth Labour] Government’s neoliberal 
restructuring constituted a concerted attack, with the active financial and political support of the dominant 
capitalist class, on the historic gains of the labour movement from 1935 to 1984.” The Marxist approach is 
by no means hegemonic amongst those critical of neoliberalism (Vallelly, 2021, p. 11, p. 189 endnote 23). 
Nevertheless, the particular course of neoliberal reform in Aotearoa rather dramatically affirms the 
usefulness of understanding neoliberalism as interwoven with dynamics of class struggle. On the one hand, 
this reform directly followed the largest wave of working-class struggle in Aotearoa’s history, and on the 
other, the country’s most powerful businesspeople exerted a massive and ostentatious influence on 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

3 

neoliberal policy formulation and implementation. A political-economic shift of this kind, however, cannot 
be unilaterally imposed on a resistant populace—it requires ideological legitimation. This means that 
contestation in the media over the meaning of policy, as a key ideological dimension of class struggle, 
acquires greatly increased importance in the context of crisis and change. This section contextualises the 
arrival of neoliberalism in Aotearoa and surveys its impact on the political economy of the media. 

The 1970s in Aotearoa were defined by two crises. First, the period of neoliberal reform was 
directly preceded by the “largest and most extensive upturn in working class struggle in New Zealand’s 
history” (Roper, 2011, p. 14). In June 1968, the Arbitration Court issued a nil general wage order, meaning 
that no wage increases would be given to workers—in effect, a pay cut. This “unleashed a period of 
industrial conflict at levels beyond anything previously known in New Zealand, other than in the historic 
confrontation in 1951” (Walsh, 1994, p. 178). There is an extensive literature that details the intensity of 
workers’ struggles during “the long 1970s” (Boraman, 2016; see also, Borman, 2019, 2023; Locke, 2022; 
Roper, 2011; Roth & Hammond, 1981), which was accompanied by the massive growth of anti-war, 
women’s liberation and Māori protest movements, all of which included high levels of working-class 
participation (Roper, 2011, pp. 22–27). Secondly, interrelated with this class struggle, the 1970s saw the 
appearance and persistence of economic crisis for the first time in the post-World War II era. Stemming 
from a collapse in wool prices in 1966, but staved off by a commodity boom (Easton, 2020, p. 362), 1973 
spelled the “end of the golden weather” (Roper, 1993a). This was the year which saw Britain’s entry to the 
European Economic Community and the oil shock sparked by the Yom Kippur War. This meant that the 
1970s were a decade defined economically by contracting GDP, worsening terms of trade, growing balance 
of payments and fiscal deficits, and the appearance of unemployment on a significant scale for the first time 
in decades (Dalziel & Lattimore, 1999, pp. 1–20). Marxists locate the source of the crisis in a decline in the 
rate of profit (Davidson, 2018, pp. 62–64). This is significant in this study of class struggle because, for 
Marx (1865/1974, p. 58), the level of profit that capitalists appropriate “is only settled by the continuous 
struggle between capital and labour”, and the intensity and success of workers’ struggles in the 1970s did 
indeed threaten profit margins in this way (Roper, 1993a, p. 19).  

Against the background of these crises, business associations reached a consensus on the policy 
changes they desired. This consensus sought to overturn the Keynesian, social-democratic paradigm which 
had been dominant since 1935. These views, particularly as they were “systematised” by the New Zealand 
Business Roundtable (NZBR) (Roper, 1992, p. 18), would have a “remarkably close correspondence” with 
the policies of the FLG (Roper, 1992, p. 1). Throughout the 1970s and early 1980s, all major business 
associations began to express support for neoclassical and monetarist economic policy. The remarkable 
cohesion which these policy preferences established in the business community is demonstrated by a letter 
sent to the incoming prime minister, David Lange, in 1984 by the Top Tier Group—composed of 
Federated Farmers, the Chambers of Commerce, the Employers Federation, the Manufacturers Federation 
and the Retailers Federation. The policy prescriptions laid out here, nearly all of which were taken up by 
the FLG, included floating exchange rates, adoption of tariffs as “the primary form of protection” (meaning 
the abolition of import licensing), “flexibility in wage bargaining”, a reduction in taxes on corporate profits, 
a greater reliance on indirect taxes, reduction of government expenditure, and disinflationary monetary 
policy. For this article, especially notable is its anticipation of the policy of corporatisation of government 
departments which the FLG was to introduce in its first term: “Government trading departments should 
be required to return a commercial profit on cash funds employed” (“Top Tier Group’s submissions”, 
1984). 

In accordance with the advice of business associations and Treasury (1984, pp. 275–286, 293–294; 
1987, pp. 96–120), the FLG corporatised, then privatised, state-owned assets. With corporatisation, the 
Government reorganised a range of public sector organisations along private sector lines of profitability. 
The corporations, known as state-owned enterprises (SOEs), cut massive numbers of jobs (Kelsey, 1995, 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

4 

pp. 122–123). Members of the pro-privatisation NZBR were well represented on the SOE boards (Kelsey, 
1993, pp. 138). Although Labour ministers initially denied that corporatisation was the first step towards 
privatisation, a sweeping programme of asset sales was revealed by Finance Minister Roger Douglas in 
December 1987, four months after Labour had won reelection (Easton, 1989, p. 129 endnote 20; Williams, 
1990, pp. 141–144). Kelsey (1995, p. 128) recounts that the asset sales campaign was “breathtaking in its 
scope, speed and disregard for popular opinion”. By 1990, Labour had sold off a vast array of state-owned 
assets, many to members of the NZBR (Kelsey, 1995, p. 384 endnote 46; Williams, 1990, pp. 141–144). At 
the time of FTPG’s broadcast, the Government was in the process of selling off Telecom, which was 
eventually purchased, in part, by three members of the NZBR (Goldsmith, 2012, pp. 181–204; Harris & 
Twiname, 1998, pp. 24–25). This article cannot account for all of the FLG’s policy, but has introduced 
privatisation insofar as it is the primary Government policy dealt with in FTPG and starkly demonstrates 
the close interconnection between the Government, business and Treasury. 

It is now appropriate to analyse the position of the media amidst this reform, as a crucial site of 
ideological legitimation in such a context. Herman and Chomsky’s “propaganda model” (1994) sets out the 
foundations for a political-economic understanding of mainstream media in advanced capitalist societies. 
Their model sets out “five filters”, by means of which “money and power are able to filter out the news fit 
to print, marginalize dissent, and allow the government and dominant private interests to get their messages 
across to the public” (Herman & Chomsky, 1994, p. 2). For this article, two filters are of particular interest: 
the “size, ownership, and profit orientation” of media; and the use of “flak” (Herman & Chomsky, 1994, pp. 3–14, 
26–28). In the 1980s and 1990s, media ownership in Aotearoa was highly concentrated. From the 1960s 
onwards, Hope (1999, p. 94) says that across the economy, “the stock market saw a trend toward 
interlocking directorates and a concentration of capital ownership”. As a result of the mergers and 
acquisitions which typified the economy of the 1980s, between 1984 and 1987, three companies “dominated 
the newspaper market”. Even after the deregulation of television in 1989, this field was similarly 
concentrated, with TV1 and TV3 the only news media outlets (Hope, 1999, pp. 97–98). Phelan (2014, p. 70) 
says that in the 1980s, “the national media system was reconfigured according to the same neoliberal script” 
like the rest of the economy, as media markets were “integrated to an unprecedented degree in international 
circuits of capital”.  

Flak, also referred to in more recent overviews of the propaganda model as “countermeasures to 
discipline the media”, refers to the organised production of backlash by powerful actors to media coverage 
they deem unacceptable (Pedro, 2011, pp. 1886–1888). Here, the FLG is seen as the major producer of flak 
in the backlash to FTPG, with junior partners in the NZBR and Treasury. Herman and Chomsky (1994) 
describe the Government taking this role as typical, saying that governments can be seen “regularly assailing, 
threatening, and ‘correcting’ the media, trying to contain any deviations from the established line” (p. 28), 
while also tying an increase in business-led flak to the advance of neoliberalism (p. 26). 

Up to 1990, the media in Aotearoa were generally uncritical and supportive of neoliberal reform. 
Scott (1997, pp. 184–186) argues that from 1984, Aotearoa experienced a sharper pro-neoliberal narrowing 
of political discourse than in Britain under Margaret Thatcher. Scott attributes this to four factors: (1) an 
increasing concentration of media ownership, (2) Government “cultivation” of sympathetic journalists, 
(3) the proliferation of Government-led “information management and public relations”, and (4) the 
increasing use of public relations and lobbying by groups like the NZBR meant “an alternative authoritative 
commentary for media coverage was largely absent”. Burke (1992, p. 81) agrees that on account of 
deregulation of the media, concentration in press ownership and Labour’s professionalised and highly 
political structure of public relations, journalists failed to produce substantive critiques of neoliberalism. 
Exceptions to this were FTPG and the coverage of the Lange-Douglas feud. Kelsey (1993, p. 141) describes 
FTPG as the first exploration by the media into the close relationship between business and the FLG. 
Kelsey argues (1995, p. 299) that across this period of reform, “The media largely abandoned their 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

5 

traditional role in favour of uncritical hype.” Jesson (1990, p. 142) argues that only in 1990, with Labour 
facing “an ignominious defeat” at the forthcoming election, did the media’s tone become negative, 
describing journalists as “ecstatic” during “the early years of Rogernomics”. Vowles and Aimer (1993, 
p. 186), for their part, say that “critical or scathing media comment” was a longer-running feature of 
Labour’s second term, after the Government’s internal divisions exploded into the public eye in early 1988. 
Hope (1999, p. 101) says that the increasing prominence of business leaders in the media meant a 
glorification of the symbols associated with the new regime, while harsh pejoratives were reserved for the 
supposed backwardness of the pre-neoliberal economy. These factors, Hope (pp. 98–99) argues, combined 
to create the perception that “the policy course being followed appear[ed] necessary and inevitable”. 

  
Broadcast and backlash 
FTPG aired, then, in an environment of dramatic change. The last two decades had seen the most 
significant upsurge in working-class struggle in the country’s history and the onset of prolonged economic 
crisis, followed by the FLG’s implementation of a vast programme of neoliberal reform. 

FTPG dealt primarily with four interrelated issues (McLaughlin, 1990): (1) large donations made 
by businesspeople to Labour’s reelection campaign in 1987, (2) the party’s alleged improper handling of 
those donations, (3) the programme of privatisations announced four months after the 1987 election as an 
alleged favour for their donors, and (4) the lack of laws requiring transparency around electoral donations 
and disclosure of MPs’ pecuniary interests. The show documented that Labour had spent $3,000,000 in 
their 1987 reelection campaign, more than any other campaign in Aotearoa’s electoral history. The vast 
majority of funds came from about a dozen businesspeople, with a $250,000 donation given directly to 
Roger Douglas by Equiticorp Chairman Allan Hawkins. The country’s second-richest person (“A Lion 
roars”, 1990), Sir Bob Jones, recounted that he mailed a pro-Labour brochure to voters in 25 electorates. 
Prime Minister David Lange was given a jet by “business giant” UEB to campaign across the country 
(McLaughlin, 1990).  

Furthermore, the programme contained an assortment of more specific allegations: that Labour’s 
economic statement on 20 March 1990 was intended to generate donations from business; that the Labour 
Party had considered awarding government contracts to advertising firm Colenso in order to settle an 
outstanding debt; that Labour had rewarded their wealthy supporters with knighthoods; that Lange and 
Douglas had been gifted money by financier Sir Frank Renouf to open share accounts with Renouf’s firm 
and that Renouf had set up a similar account to raise money for the Labour Party; that files had been 
surreptitiously deleted from computers in the SOE ministry after Richard Prebble was removed from that 
portfolio (with Prebble reinstated as SOE Minister to curry favour with the business community); and that 
the National Party had also solicited large donations from businesspeople in order to develop and launch 
their economic policy.  

In terms of tone, FTPG plays up a sense of untoward and secretive conduct pervading the FLG. 
The programme opens with a shot of the moon in the night sky, with the narrator saying: “Away from the 
public gaze, there is a dark side to New Zealand politics” (McLaughlin, 1990). The narrator often invokes 
language that emphasises the far-reaching influence of business leaders; for example, “a web of undisclosed 
connections” and “the tentacles of business were spreading” (McLaughlin, 1990). The most influential 
figures from Treasury and the Reserve Bank are dubbed the “high priests” of Rogernomics. There are 
recurrent shots of tangled wires, accompanied by hypnotic music and warped vocals. It features voyeuristic 
nighttime footage taken of a dinner of cabinet ministers and businesspeople at Vogel House. 
Businesspeople in boardroom meetings are shown in silhouette; high-rise office buildings are drenched in 
a blue filter or eerie darkness. A reenactment of a nighttime meeting of David Lange and Air New Zealand 
board members resembles something from film noir. As alluded to in the programme’s title, the central 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

6 

theme is that the FLG has not been governing for the public good—it has favoured its wealthy donors, 
with the public none the wiser. 

As Herman and Chomsky predict, the production of flak was instantaneous and overwhelming. 
The controversy generated by FTPG was front-page news in every major newspaper in the country 
(Armstrong, 1990; Collins, 1990b; Goulter, 1990; Kilroy, 1990a; McBride, 1990; Riddell, 1990). Geoffrey 
Palmer, prime minister after Lange’s resignation in 1989, led the backlash, issuing a “point-by-point” 
refutation of the programme’s allegations (Riddell, 1990, p. 1). He compared it to the work of the Nazi 
Minister of Propaganda, saying: “This programme was based on a series of big lies. Dr Goebbels is alive 
and well in New Zealand” (as cited in Collins, 1990a, p. 2). Lange was similarly incensed, as The Dominion 
reported that “in the course of a brief telephone conversation”, Lange “mentioned several times he would 
sue Television New Zealand” (Kilroy, 1990a, p. 1). Lange also unsuccessfully attempted to prevent a version 
of the show being broadcast in Australia, which led him to sue that broadcaster as well (Kilroy, 1990b; 
McLeod, 1990, p. 89). Former and then-Finance Ministers Roger Douglas and David Caygill denounced 
the programme as based on lies (Munro, 1990; Shelton, 1990). NZBR Chairman Ronald Trotter said the 
programme had employed “labelling and smear tactics” (as cited in NZPA, 1990b, p. 2). Jones (1990, p. 8), 
in his column in The Dominion, said FTPG was “one of the most scandalous abuses of power I have ever 
witnessed”, retorted that businesspeople like himself support political parties for “largely altruistic” reasons 
and called for the programme’s makers to be sacked. 

Besides outrage, the flak consisted of several more substantive criticisms (see also Broadcasting 
Standards Authority, 1991, p. 37). Palmer’s response described the programme as a conspiracy theory and 
denied that there was anything improper in the 1987 campaign committee’s relationship with business; 
denied that government policies were for sale, and said that neither the 20 March economic package nor 
the dinner at Vogel House were part of fundraising efforts; and denied that Colenso were awarded 
government contracts in order to wipe the party’s debt (the show did not allege that they had been, only 
that it had been discussed in the upper echelons of the Labour Party, which was confirmed by Palmer) 
(Armstrong, 1990; “ ‘Conspiracy theory’ rejected”, 1990). Palmer also argued that Lange and Douglas’s 
shareholdings were legitimate because they were held in blind trusts (Riddell, 1990). The same day, however, 
Douglas confirmed that his shares were not held in a blind trust, though denied that he had been gifted any 
shares by Renouf (Smellie, 1990). Palmer further said that its “worst feature” was that the programme 
featured accounts by two former Labour and then-NewLabour Party members who were not identified as 
such (Kilroy, 1990a, p. 1). Several other accounts argued that the programme’s allegations were flimsy and 
unsubstantiated. Journalist Colin James (1990, p. A9) felt the show was “a miserable episode” with a dearth 
of supporting evidence. Then-National MP Winston Peters (1990, p. A6) said he was left “desperately 
searching” for evidence to back up its claims. Caygill argued it was unfair that Prebble was not interviewed 
for the programme and that it was “outrageous” to suggest Prebble had been reinstated to Cabinet to appeal 
to business interests (as cited in Shelton, 1990, p. 4).  

What was not contested by those critical of FTPG is equally noteworthy. Two examples of the 
prime minister’s ‘refutation’ being erroneous (with regard to the Colenso debt and Douglas’s shares) have 
already been given. More broadly though, no members of the Government could dispute that their 1987 
reelection campaign spent more money than any campaign in the country’s history, or that the vast bulk of 
it came from businesspeople. The programme featured open acknowledgements by businesspeople like 
Hawkins and Jones of their extensive support of Labour and featured minister Trevor de Cleene admitting 
that appealing to the business community for a handful of large donations was a more effective fundraising 
strategy than grassroots alternatives. Labour MPs largely did not deny that their Government had close 
connections to the business community. Instead, they generally appealed to the legitimacy of a government 
cultivating such relationships (this argument is dealt with below). James (1990, p. A9), whose critical 
comments on FTPG were quoted above, nevertheless agreed that the FLG’s policies had meant “Big 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

7 

business has elbow room the like of which it has not had in decades”. Palmer must have felt there was some 
element of truth to the programme’s criticism of Aotearoa’s rules regarding the disclosure of MPs’ pecuniary 
interests, as he announced unexpectedly strict new rules the day after its broadcast. New rules were already 
in train before the show aired, but the timing of their announcement and their surprising stringency can 
plausibly be viewed in connection to the potency of FTPG’s critique (Clifton, 1990a). Thus, even when 
judged by the statements and actions of those most indignant about FTPG’s alleged inaccuracies, it 
contained a great deal of truth about the policies and conduct of the FLG.  

The flak was not confined to denunciations of the programme in the media. Two days after the 
broadcast, Palmer said “several forests would be needed” for the lawsuits TVNZ would face, but added 
that he would not sue as he did not believe in suing the media (Kilroy, 1990a; Munro, 1990, p. 2). Three 
weeks later, however, Palmer sued TVNZ (NZPA, 1990c). TVNZ was also sued by Lange, Douglas, Jones 
and Prebble (McLeod, 1990, p. 89). Subsequent accounts (Wallington, 2015, para. 18) suggest that the 
plaintiffs received significant out-of-court settlements, though Palmer (2013, p. 528) recounts in his memoir 
that he only received payment for his legal costs along with a full apology read before court. North and South 
reported that Lange and Palmer also sued the Evening Post over a review of FTPG by David Cohen (McLeod, 
1990, p. 89). Lange and Jones sued the Australian Broadcasting Corporation, which broadcast an altered 
version of FTPG (McIntyre, 1990; McLeod, 1990, p. 89). TVNZ received eight formal complaints—one 
was confidential and the others were from Treasury, NZBR, Palmer on behalf of himself and four other 
cabinet ministers, and four further complaints from Alan Gibbs, David Richwhite, Michael Fay and Bruce 
Wallace of Fletcher Challenge, the former two being members of the NZBR (Broadcasting Standards 
Authority, 1990, pp. 1–2; McLeod, 1990, p. 98). Six complaints were ultimately referred to the Broadcasting 
Standards Authority (BSA), which are examined below (Broadcasting Standards Authority, 1990, pp. 1–2). 

Some of the programme’s shortcomings warrant attention. By the narrator’s own admission, 
possibly the programme’s most speculative claim was that sensitive files were deleted from SOE ministry 
computers after Prebble lost the SOE portfolio in 1988: “One can only speculate at the reason … It seems 
unlikely, however, to have been in the public good” (McLaughlin, 1990). In Palmer’s complaint to TVNZ, 
he tabled documents that were reported as showing the files were personal and their deletion was not 
suspicious (though Prebble had initially denied any such deletion took place) (Broadcasting Standards 
Authority, 1991, p. 25; Clifton, 1990b). The programme further alleged that Prebble had favoured the sale 
of Air New Zealand to Brierley Investment Limited (BIL), but Prebble called attention to a submission he 
made to the Commerce Commission opposing their bid (Clifton, 1990b). The show’s claim was based on 
reports—disputed at the time by Douglas—in 1988 that Douglas and Prebble supported the full sale of the 
airline to BIL and British Airways, after Treasury advised the Government that there was no reason to only 
sell 25% of Air New Zealand, the amount announced in the 1987 Budget (Burns, 1988). Prebble supported 
the full sale and specified it should be retained in domestic ownership (Riddell, 1988). BIL did fit these 
conditions and did eventually purchase the airline alongside Qantas, Japan Airlines and American Airlines 
(Williams, 1990, p. 143). The programme also cited a Cabinet paper in alleging that Prebble had sought to 
alter Air New Zealand’s board in order to facilitate its sale, but Prebble denied this (Broadcasting Standards 
Authority, 1991, p. 23). Lastly, at the time of FTPG’s broadcast, Frontline executive producer Murray 
McLaughlin was in a relationship with Palmer’s private secretary, Christine Sutton. Palmer later alleged that 
McLaughlin had, without Sutton’s knowledge, accessed her work papers and found out about the dinner 
with business leaders at Vogel House depicted in the programme (Palmer, 2013, p. 527). The above points 
demonstrate that the programme may have contained inaccuracies and may have been produced with the 
assistance of ethically suspect methods, but its overall argument—that businesspeople who had close 
personal and political connections to the FLG had been the primary beneficiaries of its policy—was 
well-founded. 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

8 

On 18 May, against the advice of TVNZ’s lawyers, the journalists who made FTPG—Murray 
McLaughlin, Bronwen Reid and Chris Wilks—were suspended by TVNZ Chief Executive Julian Mounter 
(Abernethy, 1990; McLennan, 1990). In response, on 21 May, “about half” of TVNZ’s news staff struck, 
with workers striking in Auckland, Wellington, Christchurch and Dunedin. They demanded the immediate 
reinstatement of their colleagues, as TVNZ’s internal inquiry had not been completed at the time of their 
suspension (NZPA, 1990c, p. 1). While this inquiry was ongoing and while he was still officially an 
employee, McLaughlin’s job was being advertised by TVNZ (Abernethy, 1990). Further still, TVNZ issued 
a statement saying they would apologise for FTPG’s inaccuracies, before the investigation into whether 
there were any inaccuracies had been conducted (McLennan, 1990). In the event, none of the staff were 
reinstated and the strikers returned to work on 24 May after TVNZ agreed to negotiate new disciplinary 
procedures, protect journalists from being liable for legal action taken against TVNZ, and halt the 
advertising of McLaughlin’s job (Drinnan, 1990a; McKenzie, 1990; Moore, 1990). On 13 June, it was 
reported that McLaughlin had resigned (Drinnan, 1990b). Reid and Wilks were “reprimanded” (Drinnan, 
1990b, p. 1), transferred from Frontline’s Wellington headquarters to Auckland, and banned from working 
together (McLeod, 1990, p. 101). Within months, none of the three were working at TVNZ (Broadcasting 
Standards Authority, 1990, p. 12). McLaughlin later said, in the words of The Dominion’s John Drinnan, that 
“there had been an unprecedented campaign of intimidation and denigration” in the wake of the 
programme, that Mounter had fast-tracked complaints procedures and put pressure on members of 
TVNZ’s complaints committee, and that Prebble’s lawyers had warned him that commenting on the saga 
“could be sub-judice to defamation proceedings” (Drinnan, 1990c, p. 12). 

The complaints referred to the BSA were dealt with in two decisions: the first addressed the 
complaints made by the NZBR and Treasury, and the second the complaints made by Douglas, Prebble 
and Lange (Broadcasting Standards Authority 1990, 1991). The bulk of the BSA’s decisions in the latter 
case deferred making rulings until the defamation proceedings were complete (Broadcasting Standards 
Authority, 1991, p. 6). Thus, the decisions relating to the NZBR and Treasury’s complaints are the primary 
focus here. The BSA found overwhelmingly in favour of these organisations. Of a combined 11 complaints 
about the substance of the programme, the BSA upheld the NZBR and Treasury’s complaints in eight 
instances. In the case of the NZBR, the BSA found that TVNZ breached truth and accuracy standards by 
claiming that businesspeople were buying policies from the Government; by giving the impression that 
state-owned assets were sold below their market value; and by giving the impression that the NZBR and its 
members had engaged in covert action designed to subvert democratic government. The BSA further found 
that TVNZ breached impartiality and balance standards by not allowing NZBR’s chairman and executive 
director opportunity to address allegations made against them in the programme, and by displaying a bias 
against the business community in general and the NZBR in particular (Broadcasting Standards Authority, 
1990, pp. 18, 21, 25, 30, 31). With regard to Treasury, the BSA found that TVNZ breached truth and 
accuracy standards by giving the impression that state-owned assets were sold below their market value; 
and by giving the impression that consultancy firms with ex-Treasury staff were favoured for the award of 
contracts relating to privatisation. TVNZ was also found to have breached impartiality and balance 
standards by not allowing Treasury the opportunity to comment on the asset sales procedure (Broadcasting 
Standards Authority, 1990, pp. 44–45, 46, 48). 

Overall, the BSA agreed with the thrust of complaints from all parties. It contended that FTPG 
had marked a “totally unacceptable” shift to “advocacy journalism”, in violation of TVNZ’s norm of 
“uncommitted” journalism (Broadcasting Standards Authority, p. 4). As a result, it ordered TVNZ to air 
apologies to the NZBR and Treasury and banned TVNZ from broadcasting ads during prime-time hours 
on 3 February 1991 (Broadcasting Standards Authority, 1990, pp. 34–35).  

One more point is noteworthy. Douglas complained that economist David Steele, interviewed in 
the programme, should have been identified as affiliated with a communist organisation. In Steele’s 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

9 

interview, he explained that members of the NZBR had “very close” personal links with figures in both 
major parties and Treasury. He further stated that these business interests, in making substantial donations 
to both parties, expected to see their preferences “reflected in the policy positions that Government adopt”. 
The BSA declined to uphold Douglas’s complaint because, in their view, Steele’s remarks were 
“uncontroversial”. This was held, in part, because Steele expressed views very similar to those Lange gave 
in his interview and because he qualified his statement that “he who pays the piper calls the tune” as being 
a “tendency” (Broadcasting Standards Authority, 1991, pp. 15–16). Here we have a perverse 
acknowledgement that, if we neglect the controversy that did ensue on account of remarks like these and 
forget about the BSA’s wider conclusions, the thrust of the show’s criticism was in fact “uncontroversial”! 

The public’s reaction to FTPG—given the fact that politicians’ and businesspeople’s outrage was 
most prominent in media coverage—is harder to gauge. Three factors, however, indicate that, at least, the 
public were sympathetic to the programme’s argument and were quite possibly actively supportive. First, in 
the Auckland Star’s editorial on 4 May, it was reported that TVNZ had received “a flood of messages of 
support” for the programme (“Frontline probe”, 1990, p. A8). Secondly, except for one confidential 
complaint, the only complaints made to TVNZ were by cabinet ministers, Treasury, the NZBR and four 
other high-profile businesspeople (Broadcasting Standards Authority, 1990, pp. 1–2). It seems reasonable 
to suggest that if the programme constituted as flagrant a violation of journalistic standards in the public’s 
eyes as it did in the eyes of those it scrutinised, there would have been many more complaints. Finally, and 
most significantly, Labour suffered a heavy defeat in the 1990 election. Vowles and Aimer conclude that a 
rejection of Labour was the “dominant motif” of that election (Vowles & Aimer, 1993, p. 130). They also 
found that privatisation was supported by only a minority of the electorate and described FTPG as 
summarising the public’s main reservations with asset sales: its causing extensive job losses and social 
dislocation; increasing foreign control of the economy; and the impression that a small coterie of 
businesspeople, with close links to the Government, were reaping the rewards of this policy (Vowles & 
Aimer, 1993, pp. 150–151). 

 

A Marxist critique of “For the Public Good” 
FTPG had the notable merit of being one of the very few pieces of contemporary media coverage to 
substantively criticise the FLG. Its critique, however, was not systematic and relied too heavily on notions 
of corruption and secrecy being the Government’s primary flaws. In so doing, it invited some of the 
criticisms that proved so costly to TVNZ and the journalistic profession. This section has two aims: first, 
though it has been argued that the programme’s central claims were largely accurate, this section will 
demonstrate how, because of its erroneous conception of corruption, the backlash of its targets was able 
to stick; and second, it seeks, on the basis of that analysis, to demonstrate how a Marxist perspective is 
capable of unravelling the nature of government–business relations in a way that FTPG could not. 

An important qualification is necessary. The argument being made here is not that the makers of 
FTPG would have been insulated from flak if they had made a Marxist critique of the FLG. It is likely that 
the backlash to the programme would have been even more intense if it self-consciously advanced a Marxist 
argument. The primary reason for the backlash being so intense was not the programme’s flaws per se, but 
rather the necessity for the Government and its allies to ideologically legitimate the fledgling neoliberal 
regime. FTPG’s flaws, real though they were, were the pretext for a campaign that primarily sought to 
marginalise and suppress opposition to neoliberalism. This section aims to demonstrate exactly how and 
why the programme’s critics were able to seize on those flaws and blunt the force of its critique.  

First, as is common to non-Marxist analyses of inequality, it worked from a conception of 
Aotearoa’s social structure being of rich and poor, rather than capitalists and workers (the narrator tells us: 
“Labour was presiding over a vast split between rich and poor” (McLaughlin, 1990)). The Marxist 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

10 

conception offers greater insight into these social relations because it outlines the structural sources of 
capitalist class power and the basis for their class interests. The wealth and power of the capitalist class, for 
Marxists, stems from exploitation—capitalists are in a position to systematically appropriate the unpaid 
surplus labour of workers, and their political interests are tied to establishing the social conditions most 
conducive to this exploitation (Marx, 1867/1958, p. 534; Wright, 1979, p. 15). The distinction between rich 
and poor might give some insight to social divisions at a particular moment in time, but does not explain 
how those divisions have been generated or formulate a clear basis for the political conflicts they give rise 
to. Because FTPG both aired amidst and analysed a period of intense political-economic change, its lack of 
a fundamental theory of the social conflicts that had generated that change must be seen as a major 
shortcoming. In turn, this shortcoming has negative implications for all other aspects of its critique, as well 
as the suggested reforms its critique informs. It is to these implications that this section now turns.  

In an advanced capitalist country like Aotearoa, the vast majority of economic activity is conducted 
by capitalist firms with private ownership. Because the state is fiscally dependent “on revenue derived from 
the taxation of incomes generated in the process of capital accumulation”, the state’s strength and economic 
security is tied to its ability to facilitate this growth (Roper, 1993b, p. 150). This in turn means the business 
community “enjoys a massive superiority” over competing interests in state policy formulation and 
implementation (Miliband, 1969, p. 146; see also Roper, 2005, pp. 88-90). Also, because of their 
appropriation of unpaid labour, businesspeople command significant financial resources for lobbying for 
their favoured policies. Rooted in these structural sources, the advantage of business interests over 
competing groups is apparent in numerous ways: governments pursuing policies perceived as unacceptable 
to business are threatened by capital flight; a key metric of a government’s success is business “confidence” 
(Miliband, 1969, 150); capitalists fund various think tanks and lobby groups and own and control the largest 
media organisations; and businesspeople are often appointed to key positions within the state for policy 
reviews, economic advice and so on.  

While analysing a handful of manifestations of this structural advantage—business people’s 
massive electoral donations, their control of SOEs, and the NZBR’s strength as a lobby group, for 
example—FTPG altogether failed to produce a substantive analysis of the underlying mechanisms that had 
given rise to the events it depicts. This, perhaps, is precisely what one should expect from an hour-long 
television documentary aimed at a broad public audience—rather than being a sign of any special defect of 
the particular journalists involved, it is a basic constraint of their field of work. Nevertheless, there are two 
important points here: (1) this constraint should not be taken for granted or accepted as commonsensical, 
as it is itself revealing about the power relations of liberal capitalist societies and their media; and (2) even 
if one bears in mind this charitable interpretation, it is nevertheless true that this relative lack of any 
structural or fundamental basis for the programme’s critique made its claims open to easier refutation. By 
placing such an emphasis on the role of electoral donations, for example, the programme makes an 
essentially instrumentalist argument, where Labour politicians were induced to implement the policy 
preferences of business. Arguments that allege a quid pro quo taking place in this way not only suffer from 
their relatively greater difficulty to definitively prove, but also tend to divert attention from the enduring 
features of capitalist society that compel all ruling parties to be a friend to business before anyone else. 

Just as it could little explain the social structure of capitalist society, FTPG could not account for 
processes of historic change that this structure generates. From the Marxist perspective, an adequate 
account of the rise of neoliberalism would have to discuss the dynamics of class struggle that gave rise to 
this political-economic paradigm. Understanding class struggle in turn presupposes making a Marxist 
analysis of class structure under capitalism and the socioeconomic conditions that make a capitalist-class 
offensive likely to occur and succeed. In FTPG, however, there is a degree to which neoliberalism appears 
to have arisen spontaneously. Some of the obstacles that prevented these policy shifts from happening 
earlier are glossed: the Treasury and Reserve Bank officials who were deemed “cranks” in the Muldoon 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

11 

years are now the “high priests” of Rogernomics. Also introduced are the forces that have impelled the 
reform to a breakneck speed: the businessmen supporting Labour are “highly motivated” and “fervent” 
(McLaughlin, 1990). But no clear origin of neoliberal reform is offered by the programme. Understanding 
neoliberalism requires recognition of how it is simultaneously a continuation of, and break with, previous 
iterations of capitalism. Neoliberal reforms were aggressively lobbied for by a capitalist class already in 
existence in order to overturn the gains of working-class struggle which had become fundamental to the 
social democratic (but nonetheless capitalist) political economy. Thus, what is qualitatively new about 
neoliberalism, at least in the context of the post-World War II era, is the defeat of countervailing, working-
class forces: the end of the “historic compromise” (Jesson, 1989, pp. 14–21, 80–95). FTPG erred by being 
overawed by the newness of Douglas’s reforms and failing to recognise that they had their origin in the 
social structure of capitalism in Aotearoa.  

In turn, this furnished the programme’s critics with one of their most common refrains: that it is 
completely legitimate for governments to maintain a close relationship with the business community. 
Palmer said that “if politicians and prime ministers and ministers of finance do not discuss the state of the 
economy with business leaders, they would be neglecting their duty” (as cited in Collins, 1990c, p. 4). Trotter 
further said that: “Because Government policies have a major effect on businesses, politicians and business 
people have always maintained a dialogue on public policy issues” (as cited in NZPA, 1990b, p. 2). No 
Marxist would deny the truth of statements like these. For Marxists, however, “it is not simply a matter of 
what is taken as true and false but of the structure of explanation inherent in the categories used in thinking” 
(Ollman, 2003, p. 143). The structure of this explanation is one that aims to naturalise the social relations 
of capitalism. If it is held that it is legitimate for governments to liaise with the capitalist class, then all this 
does is presuppose the existence of a capitalist class, which in turn presupposes all the other structural 
elements of that class’s power and prestige. This, as Bhaskar (1998, p. 431) says, is a kind of truth “validly 
applicable to experience but only within certain historical limits”. These limits are a mode of production 
where a particular class, which makes up a small minority of the population, appropriates the unpaid labour 
of the majority and uses the wealth and prestige so obtained in order to perpetuate and extend that power. 
Thus, if it is argued that governments in capitalist societies must necessarily deal with the capitalist class, 
this can either be a fundamental step in recognising the historically specific character of this phenomenon 
and making a critique of the society where this occurs, or support an argument where those relations are 
deemed to be eternal, natural or just. FTPG failed to take the former position and so was vulnerable to the 
latter counterattack.  

Another of the most common criticisms was that the programme’s allegations could not be proven. 
This line of argument was given weight by FTPG’s claim that businesspeople were “buying specific policies 
in return for donations” (McLaughlin, 1990). This suggests that there was a direct, quid pro quo exchange 
between the Labour Party and their donors. Though their close relationship was hardly a matter of debate, 
the wording of the above quote put politicians and business leaders in a position to demand a smoking gun 
and, given the fact that no such ‘corruption’ in the strict sense of the word need take place in order for a 
right-wing government to implement business-friendly policies, they could confidently proclaim that FTPG 
did not have evidence to back up its claims.  

This impression of straightforward corruption, rather than a more detailed analysis of why the FLG 
was so amenable to business, was bolstered by the programme’s tone. Through its visual and narrative style, 
it needlessly emphasised the supposed secrecy of the Government’s dealings with the business community. 
The BSA upheld the NZBR’s complaint that FTPG had given the impression that the NZBR were engaged 
in “covert action to subvert democratic government” (Broadcasting Standards Authority, 1990, p. 25; my 
emphasis). Their complaint was substantiated by the numerous points in the programme that emphasised 
the “undisclosed connections”, the “facade of open government”, the “covert operation[s]” and so on 
(McLaughlin, 1990; my emphasis). The programme used this language despite the fact that, as Roper (1992, 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

12 

pp. 1–2) describes, “the remarkably close correspondence between the policy prescriptions of the Business 
Roundtable and the policies of the fourth Labour Government … constitutes one of the more conspicuous 
features of New Zealand politics after 1984” (my emphasis). It has already been shown that by 1990, the 
public were distinctly uneasy about the prominence and prestige of businesspeople friendly with the Labour 
Government. This is further evidence that secrecy, given the widespread public knowledge and concern 
about these connections, was not the FLG’s fatal flaw. Again, a Marxist approach, which does not stand or 
fall according to whether the structural advantage of business interests is a secret or not, is needed. If the 
members of the NZBR had been treated less as members of a secretive sect and more as “personifications 
of economic categories, embodiments of particular class-relations and class-interests” (Marx, 1867/1958, 
p. 10), FTPG could have produced a more structural analysis of the subversion of democracy bound up 
with the state’s reliance on capital accumulation.  

FTPG was not simply a negative critique of the FLG. It advocated two reforms: MPs should be 
compelled to disclose their pecuniary interests, and political parties should be compelled to disclose their 
receipt of electoral donations above a certain threshold. The first reform was announced immediately after 
the programme’s broadcast, while a 2009 amendment of the Electoral Act required political parties to 
disclose donations over $20,000 (Electoral Act 1993, s. 210C). What the foregoing analysis has shown, 
however, is that these reforms should be viewed as terribly ineffective in undermining the influence of the 
business community on policy formulation and implementation. Even if, for argument’s sake, 
businesspeople were banned from making political donations, the structural sources of the advantage that 
the business sector has over competing interests would not be undermined. This advantage is not tied to 
how freely or covertly businesspeople are able to make donations to political parties, but instead to their 
position in the process of production in capitalist society. Even if one neglects the difficulties that would 
be encountered in the course of attempting to implement a ban on business donations, the business 
community would still hold the material resources to lobby for its repeal. This is another key lesson from 
the era of neoliberal reform: no matter how well a social democratic ‘compromise’ may seem to be 
embedded in a country’s political economy, the continued existence of a capitalist class keeps alive the 
spectre of that compromise being eviscerated.  

This section has aimed to demonstrate how the backlash to FTPG was able to stick. The 
programme’s failure to produce a systematic critique of government–business relations, insofar as it led the 
programme to rely upon less sophisticated ‘quid pro quo’ arguments, made it an easy target for the flak 
machine. It also demonstrates just how narrow the spectrum of acceptable dissent is—although this article 
has shown how a much further-reaching critique could be constructed, FTPG’s more limited critique was 
nevertheless subject to massive backlash from the country’s most powerful people. 

 

Conclusion 
The FTPG scandal was a critical flashpoint in the history of neoliberal reform in Aotearoa. The 1970s were 
a decade defined by crisis—on the one hand, a huge upsurge of working-class struggle and related protest 
movements, and on the other, the end of the post-World War II economic “golden weather” (Roper, 
1993a). This ultimately led to the FLG, from 1984 onwards, implementing a vast suite of policies that the 
business community, in conjunction with their ideological comrades at Treasury, had formulated and 
aggressively lobbied for. Despite a conspicuous absence of substantive media criticism of these sweeping 
changes, by 1990 the increasingly divided Labour Government had become substantially unpopular. FTPG 
was emblematic of the questions the public were then asking, as it sought to highlight the intimate 
relationship that Labour’s key ministers had cultivated with the country’s most powerful businesspeople. 
In particular, it demonstrated how this aided their reelection in 1987 and likely contributed to their extensive 
programme of privatisation. Because of this substantive critique, but also aided by the programme’s clumsy 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

13 

language and framing, those concerned to legitimate the new political-economic paradigm immediately 
produced flak on a massive scale, with considerable success in undermining the programme and the 
journalists behind it. Between costly lawsuits, official complaints and a public relations offensive, FTPG 
largely went down in infamy. It has been this article’s argument, however, that its central claims were largely 
accurate and that a more structural and systematic Marxist critique of the FLG is needed in order to properly 
comprehend government–business relations. This article has demonstrated how the media’s portrayal of 
the policies and conduct of the FLG was a critical ideological dimension of the class struggle which saw a 
neoliberal regime supplant the previously dominant social democratic orthodoxy. This regime has been 
dominant for more than four decades, and it is highly significant that neoliberalism’s dominance was greatly 
consolidated and intensified with the election of the Fourth National Government soon after FTPG’s 
broadcast, as this demonstrated the steadily diminishing public space for dissent to this regime. 
Neoliberalism’s endurance increases the risk that its tenets, very much the product of (class-biased) human 
action, will appear to be inevitable or natural. Studying these moments of crisis and change can show us 
that it is not. 
 

Acknowledgements 
This article had a long gestation, so I have plenty of people to thank. When I first attempted 
to write this article in 2023, I found it extremely difficult to get my hands on the documentary. 
I am very grateful to my friend Susie Olssen for directing me to Bryce Edwards’s 2024 article 
about FTPG. (This article, at the time of publication, is no longer available online, so has not 
been cited here). My thanks also go to Bryce, as he in turn informed me he thought that the 
University of Otago had a copy. This was, by a stroke of considerable fortune, only a couple 
of days after I began my PhD in Dunedin. I am grateful to my parents, brother and partner 
for reading an earlier draft. I would also like to thank my supervisors, Associate Professor 
Brian Roper and Dr David Jenkins, as well as Professor Janine Hayward, for reading the article 
and helping me through the submission process. I am grateful to the helpful comments and 
suggestions of the two anonymous reviewers. Finally, I would like to thank the wonderful 
staff at the Hocken Library in Dunedin, which is where I at last watched the documentary and 
read the contemporary sources which are referenced throughout.  

 

References 
A Lion roars to topple Sir Bob. (1990, May 25). NBR Weekly Magazine. 
Abernethy, M. (1990, May 23). TVNZ aims to keep schedule despite strikes. The Dominion, 1.  
Armstrong, J. (1990, April 30). Palmer says advertising pay-off idea rejected. The New Zealand Herald, 1.  
Bevins, V. (2023). If we burn: The mass protest decade and the missing revolution. PublicAffairs.  
Bhaskar, R. (1998). Facts and values: Theory and practice. In M. Archer, R. Bhaskar, A. Collier, 

T. Lawson, & A. Norrie (Eds.), Critical realism: Essential readings (pp. 409–443). Routledge.  
Boraman, T. (2016). Merging politics with economics: Non-industrial and political work stoppage 

statistics in New Zealand during the long 1970s. New Zealand Journal of Employment Relations, 41(1), 
64–82. https://search.informit.org/doi/10.3316/informit.305616438802593 

Boraman, T. (2019). Indigeneity, dissent, and solidarity: Māori and strikes in the meat industry in Aotearoa 
New Zealand during the long 1970s. International Review of Social History, 64(1), 1–35. 
https://doi.org/10.1017/S0020859019000178 

Boraman, T. (2023). Nullifying austerity: Stoppages against the nil general wage order. New Zealand Journal 
of History, 57(2), 65–92. https://muse.jhu.edu/article/913853 

Broadcasting Standards Authority. (1990). Decision No: 26/90 and Decision No: 27/90. 
https://www.bsa.govt.nz/assets/oldsite/assets/PDF-Decisions/1989-90/26-9014121990The-
New-Zealand-Buisness-Roundtable.pdf 



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

14 

Broadcasting Standards Authority. (1991). Decision No: 16/91, Decision No: 17/91, Decision No: 18/91. 
https://www.bsa.govt.nz/assets/oldsite/assets/PDF-Decisions/1991/16-9117-9118-
9129041991Hon-Sir-Roger-DouglasHon-Richard-PrebbleRt-Hon-David-Lange.pdf 

Burke, F. A. (1992). A stylish revolution: The fourth Labour government and information management. [Master’s 
thesis, University of Otago]. OurArchive. https://hdl.handle.net/10523/3317 

Burns, B. (1988, July 22). Air N.Z. may be on new list for complete privatisation. The Press, 4.  
Clifton, J. (1990a, May 1). Palmer sets tighter rules. The Dominion, 2. 
Clifton J. (1990b, May 17). SOE unit staff deleted personal files – Palmer. The Dominion, 2.  
Collins, S. (1990a, May 1). TVNZ calls for full report on programme. The New Zealand Herald, 2. 
Collins, S. (1990b, May 1). Writs threatened over TV claims. Otago Daily Times, 1.  
Collins, S. (1990c, May 1). Party confirms it paid for dinners. Otago Daily Times, 4.  
‘Conspiracy theory’ rejected. (1990, May 1). The Press, 1.  
Dalziel, P., & Lattimore, R. (1999). The New Zealand macroeconomy: A briefing on the reforms. Oxford 

University Press. 
Davidson, N. (2018). Neoliberalism as a class-based project. In D. Cahill, M. Cooper, M. Konings, & 

D. Primrose (Eds.), The SAGE handbook of neoliberalism (pp. 55-68). SAGE.  
Drinnan, John. (1990a, June 4). Frontline producer’s fate known tomorrow. The Dominion, 3.  
Drinnan, John. (1990b, June 13). Frontline producer resigned, says TVNZ. The Dominion, 1.  
Drinnan, John. (1990c, June 28). Frontline chief claims political pressure, threat. The Dominion, 12.  
Easton, B. (1989). The commercialisation of the New Zealand economy: From think big to privatisation. 

In B. Easton (Ed.), The making of Rogernomics (pp. 114–131). Auckland University Press. 
Easton, B. (2020). Not in narrow seas: The economic history of Aotearoa New Zealand. Victoria University Press. 
Electoral Act 1993. https://legislation.govt.nz/act/public/1993/0087/latest/DLM307519.html?src=qs  
Frontline probe of political funding in the public good. (1990, May 4). Auckland Star, A8. 
Goldsmith, P. (2012). Serious fun: The life and times of Alan Gibbs. Random House.  
Goulter, J. (1990, April 30). Palmer to announce new rules on ministers’ incomes. The Evening Post, 1, 3.  
Hager, N. (2008, November 26). Imagining a world where the PR people had won [Presentation]. Sociological 

Association of Aotearoa New Zealand Conference, University of Otago, Dunedin. 
https://www.nickyhager.info/imagining-a-world-where-the-pr-people-had-won-sociological-
association-of-aotearoa-new-zealand-conference-university-of/ 

Harris, P., & Twiname, L. (1998). First knights: An investigation of the New Zealand Business Roundtable. 
Howling at the Moon. 

Harvey, D. (2005). A brief history of neoliberalism. Oxford University Press. 
Herman, E. S., & Chomsky, N. (1994). Manufacturing consent: The political economy of the mass media. Vintage. 
Hope, W. (1999). Ideology, communication, and capitalist crisis: The New Zealand experience. In 

A. Calabrese & J. Burgelman (Eds.), Communication, citizenship, and social policy: Rethinking the limits of 
the welfare state (pp. 91–110). Rowman & Littlefield.  

James, C. (1990, May 4). Palmer gearing for the final throw? Auckland Star, A9. 
Jesson, B. (1989). Fragments of Labour: The story behind the Labour Government. Penguin Books.  
Jesson, B. (1990, July). Geoffrey and the journalists. Metro, 142–144.  
Jesson, B. (1992, June/July). The programme that could not have been made here. The Republican, 1, 4–5.  
Jones, B. (1990, May 7). Programme scandal and abuse. The Dominion, 8. 
Kelsey, J. (1993). Rolling back the state: Privatisation of power in Aotearoa New Zealand. Bridget Williams Books. 
Kelsey, J. (1995). The New Zealand experiment: A world model for structural adjustment? Auckland University 

Press/Bridget Williams Books. 
Kilroy, S. (1990a, April 30). Palmer slams TV report as sleaze. The Dominion, 1.  
Kilroy, S. (1990b, May 1). Frontline programme shown in Australia. The Dominion, 1.  
Locke, C. (2022). Comrade: Bill Andersen: A communist, working-class life. Bridget Williams Books. 
Marx, K. (1958). Capital (Vol. I) (S. Moore & E. Aveling, Trans.). Foreign Languages Publishing House. 

(Original work published 1867) 
Marx, K. (1974). Value, price and profit. International Publishers. (Original work published 1865) 
McBride, G. (1990, April 30). PM vows tough line on MPs’ finances. Auckland Star, A1. 
McIntyre, M. (1990, May 22). Furore over Frontline show. The Canberra Times, 6.  
McKenzie, D. (1990, May 26). Australia media back ‘Frontline’. Otago Daily Times, 3.  
McLaughlin, M. (Executive Producer). (1990, April 29). For the public good [TV series episode]. In 

Frontline. Television New Zealand.  



Watts 
How Dissent was Suppressed in Early-Neoliberal Aotearoa 

15 

McLennan, P. (1990, May 19). TVNZ acts on probe uproar. The Press, 1.  
McLeod, R. (1990, September). Frontline fiasco: The story behind the story. North and South, 88–101. 
Miliband, R. (1969). The state in capitalist society. Weidenfeld & Nicolson. 
Moore, C. (1990, May 25). Staff negotiate new procedures. The Evening Post, 2.  
Munro, M. (1990, May 1). PM fears damage to NZ’s reputation. The Dominion, 2. 
NZPA. (1990a, April 30). PM labels TV probe ‘sleaze, innuendo’. Auckland Star, A3.  
NZPA. (1990b, May 1). Trotter says programme a disgrace to journalism. The Dominion, 2.  
NZPA. (1990c, May 22). TVNZ staff strike over Frontline suspensions. The Dominion, 1.  
Ollman, B. (2003). Dance of the dialectic: Steps in Marx’s method. University of Illinois Press. 
Palmer, G. (2013). Reform: A memoir. Victoria University Press.  
Pedro, J. (2011). The propaganda model in the early 21st century (Part I). International Journal of 

Communication, 5, 1865–1905. https://ijoc.org/index.php/ijoc/article/view/785  
Peters, W. (1990, May 1). Cake stalls, bingo halls and business donations. Auckland Star, A6.  
Phelan, S. (2014). Neoliberalism, media and the political. Palgrave McMillan.  
Riddell, O. (1988, July 23). Airline ‘must’ be controlled by N.Z. The Press, 5.  
Riddell, O. (1990, May 1). Allegations a series of lies – P.M. The Press, 1.  
Roper, B. (1993a). The end of the golden weather: New Zealand’s economic crisis. In B. Roper & 

C. Rudd (Eds.), State and economy in New Zealand (pp. 1–25). Oxford University Press. 
Roper, B. (1993b). A level playing field? Business political activism and state policy formulation. In 

B. Roper & C. Rudd (Eds.), State and economy in New Zealand (pp. 147–171). Oxford University 
Press. 

Roper, B. S. (1992). Business political activism and the emergence of the new right in New Zealand, 1975 
to 1987. Political Science, 44(2), 1–23. https://doi.org/10.1177/003231879204400201  

Roper, B. S. (2005). Prosperity for all? Economic, social and political change in New Zealand Since 1935. 
Thomson/Dunmore Press. 

Roper, B. S. (2011). The fire last time: The rise of class struggle and progressive social movements in 
Aotearoa/New Zealand, 1968 to 1977. Marxist Interventions, 3, 7–30. 
http://hdl.handle.net/1885/12557 

Roper, B. S. (2024). Making sense of neoliberalism in Aotearoa/New Zealand: A response to Nicholls, 
Duncan, Neilson, and Foucauldian governmentality. New Zealand Sociology, 39(1), 39–59. 
https://hdl.handle.net/10523/44820  

Roth, B., & Hammond, J. (1981). Toil and trouble: The struggle for a better life in New Zealand. Methuen 
Publications.  

Scott, J. (1997). Communication campaigns and the neo-liberal policy agenda. Media, Culture & Society, 
19(2), 183–199. https://doi.org/10.1177/016344397019002004 

Shelton, M. (1990, May 4). Caygill slams ‘Frontline’ report. Otago Daily Times, 4. 
Smellie, P. (1990, May 1). No impropriety in dealings—Douglas. The Press, 8. 
The Treasury. (1984). Economic management. Government Printing Office. 
The Treasury. (1987). Government management (Vol. I). Government Printing Office. 
Top Tier Group’s submissions sketch path to economic recovery. (1984, August). The Employer, 4–5. 
Vallelly, N. (2021). Futilitarianism: Neoliberalism and the production of uselessness. Goldsmiths Press. 
Vowles, J., & Aimer, P. (1993). Voters’ vengeance: The 1990 election in New Zealand and the fate of the Fourth 

Labour Government. Auckland University Press. 
Wallington, P. (2015, November 16). Television: A TV current affairs workhorse describes the state of it 

all. The Spinoff. https://thespinoff.co.nz/pop-culture/16-11-2015/television-a-tv-current-affairs-
warhorse-describes-the-state-of-it-all 

Walsh, P. (1994). An ‘unholy alliance’: The 1968 nil wage order. New Zealand Journal of History, 28(2), 
178–193. https://muse.jhu.edu/article/872886  

Williams, M. (1990). The political economy of privatisation. In M. Holland & J. Boston (Eds.), The Fourth 
Labour Government: Politics and policy in New Zealand (140–164). Oxford University Press.  

Wright, E.O. (1979). Class structure and income determination. Academic Press.  
Young, A. (2007, November 19). What they’re saying in the back rooms. The New Zealand Herald. 

https://www.nzherald.co.nz/world/what-theyre-saying-in-the-back-
rooms/SKBACW4RHSG7RTHUMFYTFPDIH4  


